Czyli: jak przygotować plik aby drukarza szlag nie trafił i nie rzucał w Państwa kubłem farby…
A serwisanci nie poprawili klejem… Plakaty przygotujcie tak oto;

 

Uwaga:
Ze względu na niską jakość plakatów dostarczanych przez niektórych niskobudżetowych ich producentów, pracujących na zlecenie części naszych Klientów – zmuszeni jesteśmy udzielać niektórym drukarniom instrukcji dotyczących prawidłowego ich przygotowania…
Dlatego też zalecamy korzystanie przez Państwa z naszych usług w tym zakresie: zamawiamy plakaty tylko u sprawdzonych drukarzy.
MP czerwiec 2019

1.  INFO DLA PROJEKTANTÓW:
a) przygotowanie pliku do druku:
– TIFF, PDF, CDR, EPS, AI, JPG – skala 1:1, CMYK, liternictwo – zamienione na krzywe Beziera, rozdzielczość do 30-60 DPI
– większa rozdzielczość nie jest potrzebna ponieważ przy takich wymiarach plakatu i billboardu oko ludzkie nawet małej rozdzielczości grafikę czyta prawidłowo – ostro i wyraźnie.
– prosimy więc nie tworzyć wielkich plików – wystarczy gdy będzie miał on max 5 MB ponieważ nikt z lupą nie będzie badał jakości pikseli na billboardzie a unikniemy kłopotów z przesyłaniem pliku. Dotychczasowy rekordzista przysłał plik 350 MB – czekamy na kolejnego pretendenta… 🙂
– prosimy dołączyć też poglądową miniaturkę layoutu.
– spady są niepotrzebne.

b) kompozycja plakatu a marginesy bezpieczeństwa przy projektowaniu plakatów:
Przy wyborze plakatów drukowanych na papierze BBS – należy pamiętać iż znaczna rozciągliwość zamoczonego papieru (plakaty klejone są na mokro) oraz różna konstrukcja billboardów powodują że elementy te jeśli zostaną zaprojektowane zbyt blisko brzegów plakatu (szczególnie – dolnej i prawej jego krawędzi) – mogą nie zmieścić się na nośniku.

Aby zachować pełną widoczność całości projektu na wyklejonym plakacie – jego najistotniejsze elementy (logo, nazwa, adresy, itp) muszą znajdować się w bezpiecznej odległości od tych krawędzi (im większy plakat tym bardziej papier się rozciągnie) – po to aby w trakcie klejenia nie wylądowały poza obszarem roboczym billboardu i nie zostały ucięte przez serwisanta. Bezwzględnie dotyczy to wszystkich wydruków na papierze BBS.

Dlaczego taka uwaga? – i co jest przyczyną problemów?

1. w przypadku wszystkich rodzajów nośników: zjawisko rozszerzania się papieru podczas moczenia w wodzie przed wyklejeniem jest zjawiskiem oczywistym jak moczenie grochu przed gotowaniem grochówki – woda wnikając w suchy materiał wypełnia przestrzenie międzymkomórkowe i rozszerza moczony obiekt.
– plakat papierowy rozszerza się w różnym stopniu pod wpływem kilku czynników: stopnia wilgotności powietrza w dniu klejenia, rodzaju papieru, czasu moczenia w wodzie, intensywności szczotkowania brytów przez serwisanta etc… Przed wyklejeniem jest praktycznie niemożliwym precyzyjnie przewidzieć do jakiego stopnia rozszerzy się on i jak bardzo mechanicznie rozciągnięty zostanie w trakcie wyklejania. Zaprojektujcie swój plakat tak aby po wyklejeniu go – połowa treści nie została ucięta.

2. w przypadku nośników z ramką dochodzi jeszcze jeden czynnik: ramka często zasłania część plakatu (zależy to od koncepcji producenta) – powierzchnia robocza billboardu więc jest mniejsza niż format nominalny. Widoczna dla widza powierzchnia robocza billboardu nie wynosi bowiem 504 x 238 czy 600 x 300 cm – lecz jest mniejsza o kilkanaście cm zarówno w pionie jak i w poziomie (podobnie przy innych formatach).

Z ponad 25-letniego doświadczenia wiemy iż aby uniknąć związanych z tym niespodzianek – przy projektowaniu plakatu na papierze BBS należy zachować:

– co najmniej 30 cm marginesu wzdłuż bocznej prawej (pionowej) krawędzi layoutu plakatu
– co najmniej 20 cm wzdłuż dolnej (poziomej)
– co najmniej 10 cm wzdłuż górnej (poziomej) i lewej (pionowej)
To zalecenia dla formatu 504 x 238. Im większy format – tym większe winny być te marginesy.

W przypadku plakatów winylowych problem ogranicza się jedynie do punktu drugiego.

3. wnioski – następstwo zdarzeń:
– Nasi drukarze zdani są na profesjonalizm osoby przygotowującej drukowany przez nich plakat – waszego projektanta. Od tego w jaki sposób skomponuje on layout plakatu zależy końcowy efekt ich pracy: drukarz nigdy nie ingeruje w zawartość projektu – drukuje to co otrzymuje od Państwa w pliku a ta zależność przenosi się dalej:
– Nasi serwisanci z tego samego powodu także zdani są na profesjonalizm waszego projektanta: zaczynając kleić pierwszy bryt otrzymanego od drukarzy plakatu (w lewym górnym rogu) – nie mają najmniejszej możliwości ocenić w którym miejscu billboardu skończy się prawy dolny bryt – zawsze muszą robić to w ciemno. Nie mają więc żadnych możliwości zaradzić opisanym powyżej błędom i skorygować powstających wad ekspozycji – proces klejenia papieru BBS jest bowiem nieodwracalny; po wyschnięciu nie da się oderwać i przesunąć na billboardzie poszczególnych brytów plakatu.
A jeśli nawet uda im się to zrobić zanim plakat wyschnie w takim przypadku grafika ulega dekompozycji – a chyba nie o to Państwu chodzi, prawda… ?!

Uwaga!
Na ilustracji poniżej – tak wygląda niewłaściwie przygotowany projekt plakatu wyklejonego zgodne z prawidłową technologią jego wyklejenia (klient AAAuto, plakaty BBS)…

2.  TERMINY DOSTAWY:
a) termin przesłania projektów plakatów przed kampanią:
– minimum maksymalne – 10 dni przed rozpoczęciem kampanii; wtedy gwarantujemy termin.
– minimum minimalne –      7 dni przed rozpoczęciem kampanii; nie gwarantujemy terminu.
Co najmniej tyle czasu potrzebujemy aby sprawdzić, wydrukować, przygotować i umieścić Wasze plakaty na billboardach…  🙂

b)  termin dostawy gotowych plakatów przed kampanią:
– minimum maksymalne – 5 dni przed rozpoczęciem kampanii; wtedy gwarantujemy termin.
– minimum minimalne –     3 dni przed rozpoczęciem kampanii; nie gwarantujemy terminu.
Co najmniej tyle czasu potrzebujemy aby sprawdzić, przygotować i umieścić Wasze plakaty na billboardach…  🙂

3.  INFO DLA DRUKARZY – przygotowanie wydrukowanych plakatów do wysyłki:

3a) plakaty na papierze BBS
3b) plakaty na folii samoprzylepnej
3c) plakaty na transparencie lub siatce winylowej

a)  plakaty na papierze BBS (blue back side) – 115-120 g/m2
– konfekcjonowanie kompletnych plakatów:
standardowy plakat 504 x 238 cm = 12 m.kw. składa się z:
– 6 jednakowych brytów o formacie 168 x 119 cm plus zakładki (każdy) lub
– 8 jednakowych brytów o formacie 126 x 119 cm plus zakładki (każdy)
standardowy plakat 600 x 300 cm: = 18 m.kw. składa się z:
– 8 jednakowych brytów o formacie 150 x 150 cm plus zakładki (każdy) lub
– 10 jednakowych brytów o formacie 120 x 150 cm plus zakładki (każdy)

– w branży przyjęte są dwa systemy oznaczania brytów:
– cyfrowy:        1-3 (górny rząd) + 4-6 (dolny rząd) dla plakatów 504 x 238 cm lub 1-5 (górny rząd) + 6-10 (dolny rząd) dla plakatów 600 x 300 cm
– literowo-cyfrowy: A1-A3 (górny rząd) + B1-B3 (dolny rząd) dla plakatów 504 x 238 cm lub A1-A5 (górny rząd)+ B1-B5 (dolny rząd) dla plakatów 600 x 300 cm

Numeracja zgodna jest z porządkiem alfabetu łacińskiego: od lewego górnego rogu w prawo, następnie rząd dolny – także od lewej w prawo;
pierwszy bryt więc zazwyczaj nazywa się 1 lub A1 a ostatni – 6 (lub A6) dla plakatów 12 m.kw. czy też 10 (A10) dla plakatów 18 m.kw..Plakat wykleja się zazwyczaj w tym samym porządku czyli:
– w orientacji poziomej: 1+2+3 (górny rząd) +4+5+6 (dolny rząd)  lub  1+2+3+4+5 (górny) +6+7+8+9+10 (dolny) ew.
A1+A2+A3 (góra) + A4+A5+A6 (dół)  lub  A1+A2+A3+A4+A5 (górny) +A6+A7+A8+A9+A10 (dolny) lub
– w orientacji pionowej: 1+4+2+5+3+6 lub (A1+A4+A2+A5+A3+A6) ew.
1+6+2+7+3+8+4+9+5+10  lub  (A1+A6+A2+A7+A3+A8+A4+A9+A5+A10)
tak więc do zapakowania kompletu brytów na plakat należy używać nie pierwszego lecz ostatniego z klejonych brytów czyli 6 (10) lub A6 (A10).
Pakowanie całości plakatu w bryt numer 1 lub A1 – jak to czynią pracownicy niektórych drukarni jest dowodem na to że są dyletantami nie mającymi pojęcia o specyfice wyklejania plakatów. Co to więc za partnerzy… ?!
– składanie brytów plakatu:
każdy bryt (każdego plakatu) musi być złożony w odpowiedni sposób aby wyklejający go serwisant bez problemu rozwinął go i widząc odsłonięty pasek brytu z fragmentem grafiki (dzięki jego prawidłowemu złożeniu) – nakleił ten bryt w odpowiednim miejscu powierzchni roboczej billboarda – a przecież często odbywa się to przy wietrze i na wysokości kilku metrów.
Przecież to nie gazeta którą składa się na pół i wsadza pod pachę – plakat musi być złożony tak aby przy wyklejaniu nie stwarzał kłopotu naszemu pracownikowi lecz aby ułatwiał pracę…
sposób pakowania:
– plakaty muszą być poskładane w zestawy brytów ponumerowanych 1-6 lub 1-10 (A1 – A6 lub A1 – A10) – licząc od lewego górnego rogu do prawego dolnego- każdy plakat musi być opisany zgodnie z jego treścią + ew. inną cechą charakterystyczną – np „kominek cena 158,-” lub „czarny kominek”
Uwaga:
jeśli plakat przedstawia kominek – opis nie może brzmieć: piec czy palenisko. Ewentualnie należy podać numer ID billboardu na który plakat jest przeznaczony – patrz ilustracje poniżej.

nazwa i layout plakatu:
– nazwę kampanii lub layoutu (jeśli ich kilka) – należy umieścić na każdej partii dostarczanych plakatów lub razem z wydrukiem danego layoutu (wystarczy czarno-biały).
– layout musi być zwymiarowany (wymiar wydruku jego treści graficznej) oraz oznaczona numerami kolejność brytów od lewego górnego do prawego dolnego – od 1-6 lub 1-10 (patrz ilustracje poniżej).
Uwaga nadrzędna w tym chaosie:
Drukarze (a dokładniej ich pomocnicy) są najodpowiedniejszymi osobami do prawidłowego składania brytów w kompletne plakaty i oznaczania ich ponieważ to oni są bezpośrednimi uczestnikami procesu wydruku (obserwują kolejność opuszczania maszyny drukującej przez poszczególne bryty plakatów i znają ich layout) więc to im jest najłatwiej kontrolować prawidłowość procesu ich konfekcjonowania ponieważ podczas odbierania brytów z maszyny drukującej najłatwiej zachować odpowiedni porządek. Logicznym więc jest że to oni winni wykonać tę część pracy.
Z kolei – po otrzymaniu z drukarni nieposkładanych materiałów (nie nazywamy ich jeszcze plakatami) – każda osoba wykonująca czynność doprowadzenia ich do użytku ma wielokrotnie bardziej utrudnione zadanie choćby przez brak miejsca na rozkładanie i przeglądanie brytów w naszych firmach, nie mówiąc o sytuacji gdy drukarnia czy klient – nie raczą przesłać ekipie wyklejającej layoutu plakatu. W ten sposób zmuszona jest ona marnować nieprównanie więcej czasu na poprawianie cudzych niedoróbek.
Pytanie retoryczne w tym chaosie:
Czy można nazwać niedoróbką lub sabotażem takie zdarzenia i najważniejsze: KTO MA ZA TO ZAPŁACIĆ?!
Uprzejmie prosimy zaakceptować fakt iż nie zamierzamy pracować za innych i w dodatku za darmo.pasery – markery:
– obowiązkowo każdy plakat musi posiadać je nadrukowane na narożnikach wszystkich brytów.
trwałość plakatu
– maksymalnie do 4 miesięcy letnią a do 3 miesięcy zimową porą; dłużej gdy eksponowany od strony północnej, krócej – od południowej. Z powodu stosowania od kilku lat (AD 2015) przez drukarnie tańszych chińskich gatunków papieru okresy te uległy skróceniu.
nie przyjmujemy:
– materiałów nieprzygotowanych – nieopisanych lub niepociętych wydruków; wymagamy dołączenia layoutu kontrolnego
za dostosowanie materiału plakato-podobnego do wyklejenia:
– rozwinięcie rolki, ustalenie treści plakatu, sprawdzenie kolejności brytów, pocięcie i poskładanie pobieramy opłatę 75,00 / 95,00 + VAT / szt.
– rozłożenie,  ustalenie treści plakatu,  sprawdzenie kolejności brytów i ponowne ich poskładanie pobieramy opłatę  25,00 / 35,00 + VAT / szt.

b)  plakaty na folii samoprzylepnej:
– najlepiej matowej: (chroni przed refleksami świetlnymi i niweluje optycznie ewentualne nierówności powierzchnii billboardu).
plakat 504 x 238 / 600 x 300 cm:
– pionowe bryty o szerokości do 120 cm plus zakładki.
nazwa i layout plakatu:
– nazwę kampanii lub layoutu (jeśli ich kilka) – należy umieścić na każdej partii dostarczanych plakatów lub razem z wydrukiem danego layoutu (wystarczy czarno-biały).
– layout musi być zwymiarowany (wymiar wydruku jego treści graficznej ) oraz oznaczona numerami kolejność brytów do wyklejania (patrz ilustracje poniżej).
sposób pakowania:
– plakaty muszą być pozwijane w rulony – każdy z ponumerowanymi brytami 1-4 lub 1-8 licząc od
lewej do prawej strony plakatu (billboardu).
trwałość plakatu:
– nawet kilka lat; dłużej gdy eksponowany od strony północnej, krócej – od południowej.
nie przyjmujemy:
– nieprzygotowanych wydruków; np niepociętych rulonów folii – prosto z drukarki, wymagamy dołączenia layoutu kontrolnego
Za przygotowanie: sprawdzenie, pocięcie i poskładanie pobieramy opłatę 75,00/95,00 + VAT / szt.

c)  plakaty na transparencie lub siatce winylowej (banner / mesh):
banner z oczkami:
– zewnętrzny format – 504 x 238 / 600 x 300 cm, (naddatek 4-5 cm od krawędzi założony do tyłu i sklejony/zgrzany); metalowe lub plastikowe oczka montażowe 2-3 cm do krawędzi (oś oczka) – umieszczone co ok. 50-60 cm po obwodzie.
banner z rękawem:
– zewnętrzny format – 504 x 238 / 600 x 300 cm + 25 cm rękawa z każdej strony na rurkę montażową,
(naddatek 15 cm od krawędzi założony do tyłu i sklejony – pozostawiając na zgięciu niezaklejone po 5 cm na rurkę).
nazwa i layout plakatu:
– nazwę kampanii lub layoutu (jeśli ich kilka) – należy umieścić na każdej partii dostarczanych plakatów lub razem z wydrukiem danego layoutu (wystarczy czarno-biały).
– layout musi być zwymiarowany (wymiar wydruku jego treści graficznej ) oraz oznaczona numerami kolejność brytów do wyklejania (patrz ilustracje poniżej).
sposób pakowania:
– plakaty powinny być zrolowane – najlepiej na papierowej tubie!
trwałość plakatu:
– nawet kilka lat, dłużej gdy eksponowany od strony północnej, krócej – od południowej.
Uwaga!
W tym przypadku jakość montażu ma pierwszorzędne znaczenie:
nie bierzemy odpowiedzialności za
transparenty poskładane w kostkę czy nawet na pół – ubytki farby drukarskiej na zagięciach uwidaczniają się na billboardzie w postaci białej kratownicy.